عرضه «صدایی که از اعماق وجودم می‌آمد» در کتابفروشی‌ها | قصه زن فرانسوی که شیعه شد زیاد بغل کردن نوزاد خوب است یا بد؟ ویدئو | روایتی دخترانه از زیارت امام رضا (ع) نجوا‌های دختران مشهدی با امام رضا(ع) ۶ مدال ایرانی بانوان در پایان روز سوم دوومیدانی غرب آسیا کسب شد صرف هزینه میلیاردی بانوان پولدار برای مادرشدن بدون بارداری! زنان، درگیر دوگانه اشتغال و مادری آیت‌الله رئیسی به ارتقای جایگاه زنان و ضرورت میدان‌دادن به آنان معتقد بود مادر مشهدی در هفته سی و سوم بارداری صاحب ۴ فرزند دختر شد حرم نوشت‌های یک خادمه | عزت نفس گمشده مادر نقد و بررسی فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» از نگاه دختران دهه هشتادی با حضور کارگردان دیدار دختران رسانه‌ای «شهربانو» با مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا انتقاد خزعلی از کمبود اساتید متخصص در حوزه مطالعات زنان انسیه شاه‌حسینی: حقوق زنان هنرمند برای آیت‌الله رئیسی مهم بود اینستاگرام روی موج بی‌اخلاقی افزایش تعداد فروشندگان ترمز بازار مسکن را کشید (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) خبرنگاران زن فلسطینی قربانیان ترورهای هدفمند اسرائیل بی‌بی منجمه؛ بانوی نامدار ایرانی در عرصه ستاره‌شناسی زنان می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند؟ بیشتر کشته‌شدگان حمله به اردوگاه رفح زنان و کودکان بودند
سرخط خبرها
کاهش آمار ازدواج، پیری جمعیت و افزایش زایمان‌ها

کاهش آمار ازدواج، پیری جمعیت و افزایش زایمان‌ها

  • کد خبر: ۲۲۷۵۹۶
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: آمار ازدواج در سال ۱۴۰۲ به دلیل پیری جمعیت کاهش پیدا کرده اما زایمان زنان ۲۰ تا ۲۴ سال افزایش پیدا کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی جمعیت برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ شاهد افزایش چشمگیر موالید مادران در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال بوده‌ایم که نشان دهنده کاهش سن زایمان و باروری است. کاهش سن زایمان موجب برنامه‌ریزی راحت‌تر برای تولد نوزادان بعدی است.

وی افزود: زایمان در سنین کمتر از ۳۰ سال عوارض کمتری دارد و مادر نیز فرصت دارد که برای تولد فرزندان بعدی آماده شود. تعداد زایمان‌های سوم افزایش پیدا کرده است و تعداد فرزندان چهارم و پنجم نیز در کشور بیشتر شده است.

در ادامه صابر جباری؛ رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان این‌که سال گذشته وزارت بهداشت به عنوان برترین دستگاه در جوان‌سازی جمعیت معرفی شد، گفت: ما بیش از ۲۰ جلسه در قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت داشته‌ایم و به جز یک مورد، همه قوانین ابلاغی به وزارت بهداشت، اجرا و آیین‌نامه‌های آن تدوین شده است.

در مراکز بهداشتی شهری و روستایی خدمات مشاوره فرزندآوری و ترویج زایمان طبیعی توسط ۳۲ هزار بهورز در مراکز شهری و روستایی و ۲۲ هزار مراقب سلامت در مناطق شهری انجام می‌شود که ۱۳ هزار نفر از این افراد ماما هستند. در خدمات بیمارستانی و بلوک‌های زایمان مرتبط با بارداری، ۱۰ هزار و ۲۰۰ ماما و بیش از ۲ هزار متخصص زنان خدمت ارائه می‌کنند. ۱۱۳ عنوان خدمت به مادران باردار به صورت رایگان در نظام شبکه بهداشتی کشور ارائه می‌شود.

جباری با اشاره به کاهش آمار ازدواج نیز گفت: در آمار‌های مرتبط با ازدواج در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۸٫۷ درصد کاهش ثبت ازدواج را داشته‌ایم. در ۱۴۰۲ تعداد ۴۸۱ هزار و ۲۶ ثبت ازدواج را داشته‌ایم. یکی از دلایل این که روند ثبت ازدواج در کشور نزولی شده این است که جمعیت جوانی که در سن ازدواج قرار می‌گیرند سال به سال کاهش می‌یابد.همچنین آمار ثبت طلاق در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ کاهشی بوده است. در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۷ هزار مورد طلاق و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۱ هزار مورد طلاق ثبت شده است که نشانگر کاهش حدود ۳ درصدی آمار طلاق است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی پیش از ازدواج برای جوانان خاطرنشان کرد: اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی میزان اثربخشی آموزش‌های پیش از ازدواج را در کشور ارزیابی کرد که براساس گزارش این مرکز، ۹۰ درصد زوجین از این آموزش‌ها اعلام رضایت کرده‌اند و آگاهی زوجین قبل و بعد از این کلاس‌ها افزایش معنی‌داری داشته است.

منبع: جهان بانو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.